Det är måndag morgon kl. 4.00. Jag stiger upp, hoppar in i arbetsbilen och kör från mitt hem i Tammerfors mot Helsingfors och arbetsplatsen. I mina tankar tar jag farväl av min familj. Jag måste arbeta så att familjen kan få bröd. Men finns det inget annat? Telefonen ringer. En vän som vet att jag är på väg till Helsingfors ringer igen. Skulle du vara intresserad?”, “De ringer dig därifrån en dag.” På ett ögonblick försvann resterna från mina ögon. Mitt sinne fylldes av hopp. Var detta en ny chans? Några dagar senare ringde Juhana från HVIturva. Vi utbyter idéer om arbetet och branschen. Vi bokar en tid för att träffas på kontoret i Tammerfors.
Kundservice, brådska, ansvar, kvalitet, professionalism osv. Jag tänker på Juhanas “säljsnack”. Vad skulle vara det svåraste för mig? Snabbhet, kvalitet och kundservice. Finns de verkligen i dag? Jag ser fram emot att se om detta är ännu ett stort tal från de stora ledarna. När arbetet börjar, kommer den traditionella rusningen och whiplash att börja igen? Målet är endast att uppnå maximalt resultat.
Redan under de första arbetsdagarna insåg jag att det här är ett jobb där jag kan vara mig själv, betjäna mina kunder väl och med min egen professionalism. Mina idéer tas tillvara och värdesätts. Telefonen ringer inte, “när blev den klar”. Det ser bra ut.
Det är ett nöje att ringa nästa kund igen för att bestämma en installationstid. Du behöver inte ringa in en massa “stresspojkar” när du i förväg vet att en professionell säljare har gjort ett bra jobb med att planera och lägga fram ett erbjudande. En glad kund tar emot dig vid dörren. “Ja, ni hade en ung herre som kom för att mäta och undersöka våra rör. Han hade inte bråttom och vi tog god tid på oss att gå igenom det hela. Han sa att det skulle ta 4-5 dagar”.
Vissa kunder har frågat om Pohjola Rörmokares syn på säkerhet under diskussionen vid kaffebordet. Med stolthet och uppriktighet har jag kunnat berätta för våra kunder att det här företaget satsar på kvalitet, nöjda kunder och nöjda medarbetare.
Var kommer allt detta ifrån? Vi delar en yrkesstolthet och en önskan att hålla kvaliteten hög. Vi förstår att kunden är vår betalare. Ju bättre vi betjänar våra kunder, desto bättre blir vår framtid. Det trevligaste har varit att märka att det här företaget har ett gott sinne för humor, att inte underskatta någons prestation. Vi värdesätter våra kunder och medarbetare oavsett ras, religion eller politisk tillhörighet.
Det finns ingen tillit. Du måste förtjäna det.
Jag vet att jag inte tänker och jag är inte ensam om den erfarenheten.
Låt oss hålla oss till dem och arbeta för att se till att vi alla har ett bra liv.
Pexi.
Arbetar du på en av de bästa arbetsplatserna i Finland? Se alla lediga jobb på LVITurva och kontakta oss