Under de senaste dagarna har oetiska metoder vid försäljning av bostäder för renovering fått stort utrymme i media. VVS har även försäljning av bostäder, vilket är anledningen till att nyheten har väckt mycket diskussion bland personalen. Vi har länge arbetat för etiska försäljningsmetoder, och HVAC Security nämndes inte i artiklar om fräck dörrförsäljning. Jag vill ändå ta ställning i denna fråga eftersom den är viktig och vi vill göra våra egna etiska principer helt tydliga. Jag tillkännager nu de etiska riktlinjerna för aktiv konsumentförsäljning, som också kommer att bli en del av vår strategi.
Att göra ansvar mer synligt i vardagliga aktiviteter
Våra etiska riktlinjer för aktiv konsumentförsäljning kommer att återspeglas i vår verksamhet. Var och en av våra medarbetare måste ovillkorligen följa dem. Dessutom uppdateras våra rutiner inom områden som försäljning, marknadsföring, rekrytering och medarbetarorientering. Vi har till exempel betonat ångerrätten i säljpresentationen och en nolltoleranspolicy för oetiskt beteende kommer att betonas tydligare för nyanställda.
Siktar på att förändra sektorn genom att föregå med gott exempel
På lång sikt är det också meningen att riktlinjerna för aktiv konsumentförsäljning skall bli allmän praxis inom hela sektorn. När andra aktörer i branschen inser att det mest ansvarsfulla företaget också är det mest framgångsrika, kommer de att inse värdet av etik i affärslivet. Ett ansvarsfullt beteende skapar bland annat förtroende hos kunderna och minskar personalomsättningen. Vi vill också tro att etik är ett värde i sig som företagsägare vill eftersträva.
Vi har förändrat branschen tidigare och jag tror att vi kan göra det igen.
Juhana Kilpeläinen
Verkställande direktör för LVIturva Group Oy