Dataskydd och registerbeskrivning

Dataskydd och registerbeskrivning

Taloturva Group Oy, företags-ID 2799369-8

Kontaktuppgifter:

Härkähaankuja 5, 01730 Vanda

Ombud för dataskydd: Juha-Matti Kemppainen

E-post: juha-matti.kemppainen@taloturva.fi

Telefonnummer: 044 0333 245

Ändamål och rättslig grund för behandling av personuppgifter

Taloturva samlar in och behandlar personuppgifter om kunder och potentiella kunder i syfte att marknadsföra produkter och tjänster, distansförsäljning eller annan direktmarknadsföring, svara på förfrågningar om kundkontakt, affärsutveckling, arrangera och upprätthålla kundmöten, lämna offerter, förbereda och genomföra finansiella avtal och abonnemangsavtal, leverera beställningar, fakturera och samla in fakturor, kundnöjdhetsundersökningar, hantering av kundrelationer, garantihantering, opinions- och marknadsundersökningar, prisdragningar och redovisning.

Inspelningarna av chatten på Taloturvas webbplats kan användas för att säkerställa kvaliteten på kundtjänsten och riktigheten i de svar som ges till kunderna samt för att förbättra verksamheten. Inspelningarna kan också användas för utbildning för att förbättra kundservicen och för att utforma innehållet i riktlinjerna.

De rättsliga grunderna för Hausoturvas behandling av kunduppgifter är

a) Den registrerades samtycke till behandlingen av uppgifterna, t.ex. för att arrangera kundmöten och delta i utlottningar

b) För att genomföra avtal, t.ex. finansieringsavtal och teckningsavtal

c) För att uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. Commercial Code, Consumer Protection Act, Accounting Act och andra lagstadgade krav och meddelanden

d) Personuppgiftsansvariges berättigade intresse, t.ex. direktmarknadsföring via telefon

Den personuppgiftsansvariges berättigade intressen

Den personuppgiftsansvarige har ett berättigat intresse av att utföra direktmarknadsföring per telefon för att marknadsföra den personuppgiftsansvariges produkter och tjänster, enligt definitionen i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (2014/917, kapitel 24).

Den personuppgiftsansvarige har också ett berättigat intresse av att behandla personuppgifter för att förebygga bedrägerier när finansierings- och teckningsavtal upprättas.

Personuppgifter som behandlas i registret / kategorier av personuppgifter

Personuppgifter som lämnas av kunder lagras i Hausoturvas kundregister. Utöver namnet kan detta omfatta en eller flera kontaktuppgifter till den registrerade (adress, telefonnummer, e-postadress).

Dessutom behandlar Taloturva på uppdrag av finansinstitut de uppgifter som krävs för kundens ansökan om finansiering (utöver kontaktuppgifter, personnummer, inkomst, civilstånd etc.).

Information om användare som besöker Taloturvas webbplats samlas in med hjälp av cookies för Google Analytics, som kan användas för att utveckla Taloturvas webbplatsverksamhet och rikta marknadsföring.

Dessutom kan ytterligare information som tillhandahålls av kunden eller på annat sätt samlas in med kundens samtycke samlas in, liksom eventuella ändringar av den information som anges ovan.

Varifrån har personuppgifterna inhämtats?

Taloturva samlar i regel in kunduppgifter direkt från den registrerade själv, t.ex. i samband med ett kundmöte eller på mässor och andra evenemang, eller genom att fylla i formulär på bolagets webbplats (t.ex. kontaktförfrågan) och automatiserad besöksspårning, alternativt genom att inhämta kontaktuppgifter från den registrerades samarbetspartners, samt från myndigheter och företag som tillhandahåller tjänster avseende personuppgifter.

Tillhandahållande av information och konsekvenser av underlåtenhet att lämna information

Tillhandahållandet av personuppgifter är en förutsättning för ingåendet av ett erbjudande, ett finansieringsavtal och ett abonnemangsavtal, samt för leverans av beställningen till kunden. Om de nödvändiga personuppgifterna inte lämnas kan inget erbjudande, finansieringsavtal eller teckningsavtal ingås. I andra sammanhang är lämnandet av personuppgifter helt frivilligt, men kan t.ex. innebära att personen inte kan delta i utlottningar som anordnas av Taloturva.

Automatiserat beslutsfattande och profilering

Hausoturva själv fattar inga automatiserade beslut eller profilerar kunddata. När finansinstitut behandlar ansökningar om finansiering kan de fatta automatiserade beslut baserat på den information som lämnas i ansökan. Finansinstitut använder den information som tillhandahålls, till exempel för att bedöma kundens betalningsförmåga för att utfärda ett automatiskt finansieringsbeslut.

Mottagare av personuppgifter

Kunddata som samlas in och behandlas av Taloturva kan komma att behandlas av Taloturvas partners eller systemleverantörer enligt följande:

– Finansinstitut (OP, Handelsbanken) för behandling av ansökningar om finansiering

– Firasor Oy för ERP (Firasor ERP)

– Visma Solutions Oy för fakturering och bokföring (Netvisor)

– Intrum Oy för insamling av fakturor

– Google Inc. för e-postkommunikation och kalenderposter

– Soluto Oy I samband med underhåll av Taloturvas webbsidor och IT-tjänster

Dessutom kan Taloturva lämna ut personuppgifter till offentliga myndigheter om det är nödvändigt för rättsliga skyldigheter och officiella krav.

Överföring av uppgifter till tredje land (utanför EU/EES)

Personuppgifterna för Taloturvas kunder behandlas och lagras som huvudregel inom EU eller EES. På grund av den tekniska implementeringen av databehandling kan dock vissa kunddata också behandlas eller lagras utanför EU eller EES vid behandling av personuppgifter via Googles molntjänster. Google kommer att vidta nödvändiga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en säker behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR. För mer information om Googles databehandling och sekretesspraxis, besök https://cloud.google.com/security/gdpr/.

Lagringstid för personuppgifter

Personuppgifter som samlas in av Hausoturva kommer endast att lagras så länge som det är nödvändigt för varje behandlingsåtgärd.

Kundupplevelser kommer inte att raderas om inte den registrerade begär att uppgifterna ska raderas.

Leverantörernas kalenderanteckningar sparas under den tid som leverantören är anställd.

Uppgifter relaterade till finansierings- och leveransavtal sparas inom den lagstadgade lagringstiden, t.ex. i bokföringen i upp till 10 år.

För garantihantering av produkterna lagras adressuppgifterna för installationsplatserna i enlighet med kraven i konsumentskyddslagen för produkternas garantiperioder. Andra personuppgifter kommer att anonymiseras eller förstöras på lämpligt sätt i samband med förfarandet för skyddsåtgärder.

Vid prisdragningar lagras personuppgifter fram till dragningen och förstörs sedan på ett lämpligt sätt med hänsyn till dataskyddet.

Hur vi skyddar personuppgifter

Informationssystem som innehåller personuppgifter skyddas mot extern och obehörig åtkomst, t.ex. genom att definiera åtkomsträttigheter och arbetsroller. De tekniska och administrativa åtgärder som krävs för att säkerställa en säkerhetsnivå som motsvarar riskerna för de registrerades fri- och rättigheter, vilka bedömts genom en riskbedömning och varierar i fråga om sannolikhet och allvar, ska genomföras.

Hausoturvas medarbetare är bundna av sekretess och har undertecknat ett skriftligt sekretessavtal. Taloturvas personal har utbildats i de förändringar som GDPR medför och Taloturvas interna rutiner för dataskydd och informationssäkerhet vid behandling av personuppgifter, och är skyldiga att följa lagstiftningen och riktlinjerna.

De manuella uppgifterna (t.ex. papper i mappar) skyddas mot fysisk åtkomst och är endast tillgängliga för personer som bemyndigats av den registeransvarige och som har den registeransvariges tillstånd. De interna riktlinjerna tar också hänsyn till minimering av manuella uppgifter, säker hantering och lagring samt korrekt avfallshantering.

IT-data skyddas med allmänt accepterade och rimliga metoder, t.ex. brandväggar, säkerhetssystem och starka lösenord. Skyddad e-post används särskilt för överföring av känsliga personuppgifter via e-post.

Den registrerades rättigheter

Den registrerade har följande rättigheter i förhållande till sina personuppgifter som finns i detta register.

  1. Den registrerade har rätt att få tillgång till personuppgifter som rör honom eller henne, dvs. att veta vilka personuppgifter om honom eller henne som finns i Taloturvas kundregister, förutsatt att den person som begär rättigheterna på ett tillförlitligt sätt kan identifieras som den registrerade. Begäran om information måste göras skriftligen. På begäran av en registrerad som utövar denna rätt ska den personuppgiftsansvarige tillhandahålla den registrerade ett utdrag av de personuppgifter som finns i registret inom en månad från begäran om information. Ett kostnadsfritt svar på en begäran om information kommer att lämnas en gång per år, annars kommer en förvaltningsavgift att tas ut.
  2. Registrerade personer har rätt att begära rättelse av sina personuppgifter om de innehåller felaktig, inkorrekt eller föråldrad information.
  3. Registrerade personer har rätt att invända mot behandlingen av deras personuppgifter för direkt marknadsföring.
  4. Registrerade har rätt att återkalla sitt samtycke till behandling av sina personuppgifter om samtycke begärdes från den registrerade vid tidpunkten för insamlingen.
  5. Registrerade personer har rätt att få sina personuppgifter raderade (“rätten att bli bortglömd”). Personuppgifter kommer att raderas från kundregistret när t.ex.
    • a. Det finns inte längre något behov av att behandla personuppgifterna, med beaktande av kraven i annan lagstiftning.
    • b. Den registrerade återkallar sitt samtycke (om samtycke har begärts)
    • c. Olaglig behandling av personuppgifter
    • d. Den registrerade invänder mot behandlingen av sina personuppgifter för direkt marknadsföring
  6. Den registrerade har rätt att begränsa behandlingen av hans eller hennes personuppgifter om.
    • a. Den registrerade bestrider personuppgifternas riktighet, i vilket fall behandlingen begränsas till en tidsperiod under vilken den personuppgiftsansvarige kan verifiera uppgifternas riktighet.
    • b. behandlingen är olaglig och den registrerade motsätter sig radering av personuppgifterna och i stället begär begränsning av deras användning
    • c. den personuppgiftsansvarige inte längre behöver de berörda personuppgifterna för ändamålet med behandlingen, men den registrerade behöver dem för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
  7. Den registrerade har rätt att få ut personuppgifter som rör honom eller henne och som han eller hon har tillhandahållit den personuppgiftsansvarige i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format samt rätt att överföra sådana uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.
  8. Den registrerade har rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet. Varje registrerad har rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, särskilt i den medlemsstat där han eller hon har sin hemvist eller arbetsplats eller där den påstådda överträdelsen av GDPR har ägt rum.

Den registrerade kan utöva ovanstående rättigheter genom att kontakta den personuppgiftsansvarige, om nödvändigt, se. Kontaktuppgifter till den registeransvarige.

Policy för kakor

Vi använder cookies (inklusive Google Analytics) för att förbättra innehåll och användarupplevelse. Om du vill kan du blockera cookies i inställningarna för din webbläsare.

Cookies är små textfiler som lagras på din enhet för att samla in och komma ihåg information, till exempel för att förbättra funktionaliteten och användbarheten på vår webbplats. Vi kan också använda cookies och liknande teknik för statistiska ändamål, t.ex. för att bättre förstå hur användarna använder webbplatsen och för att förbättra användarupplevelsen.

Du kan förhindra att cookies lagras på din enhet, begränsa användningen av cookies eller radera cookies från dina webbläsarinställningar. Om du begränsar användningen av cookies kan det påverka webbplatsens användbarhet.

Kontakt med Tube-Bot

Plumbing Bot-chattboten på vår webbplats samlar in information som är avsedd att hjälpa en person med en VVS-utmaning. De insamlade uppgifterna kommer att användas för att kontakta personen i detta syfte och kommer att sparas i högst 24 månader.

Lotterier och räknare

Personuppgifter och annan information som samlas in från lotterier och kalkylatorer på webbplatsen kan användas för direktmarknadsföring. Uppgifterna kommer inte att lämnas ut till tredje part. Användaren kan alltid invända mot användningen av personuppgifter genom att skriftligen informera dataskyddsombudet.

Jobbansökningar

Vi samlar in och behandlar följande information om dig: namn, telefonnummer, e-postadress, jobbansökan, CV. Vi kommer endast att använda dina uppgifter för rekryteringsändamål och spara dem i 12 månader.

Prenumerera på vår kostnadsfria tips-tidning

I tipsbladet hittar du information om VVS-reparationer, enfamiljshus och relaterade kostnader.

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Lämna en offertförfrågan på 25 sekunder

Är din villa i behov av reparation eller underhåll av rörsystemet? Be oss om en offert, du kommer inte att bli besviken!

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.