Sopiiko sähköauto omakotiasujalle? Nämä asiat painavat vaakakupissa

aurinkopaneelit

Sopiiko sähköauto omakotiasujalle? Nämä asiat painavat vaakakupissa

Sähköautot ovat yleistymässä kovaa vauhtia ja moni omakotiasuja varmasti miettiikin sähköauton sopivuutta itselleen. Muutaman kilometrin matkoja tekevät urbaanit kansalaiset ovat jo sähköautoilusta ajat sitten innostuneet – eikä aiheetta – mutta onko sähköauto fiksu valinta omakotiasujalle? Tähän kysymykseen pyrimme antamaan vastauksia. Kirjoituksessa keskitymme täyssähköautoihin, mutta monet asiat pätevät myös ladattaviin hybridiautoihin.

Sähköauton lataus: “tankki” täynnä joka aamu

Vaikka sähköauton lataus onnistuukin kodin tavallisen pistorasian kautta, ei tämä ole hyvä vaihtoehto säännölliselle lataukselle. Lataus pistorasian kautta on hitaampaa ja jos päivän aikana ajetaan pidempiä matkoja, ei auto välttämättä ehdi latautua täyteen ennen aamua. Tämä on kuitenkin murheista pienin, sillä säännöllinen lataus tavallisen pistorasian kautta voi olla myös jopa vaarallista. Tavallista pistorasiaa ei ole suunniteltu yhtä raskaaseen käyttöön kuin sähköauton lataamiseen, minkä takia se rasittuu ja voi näin aiheuttaa mm. tulipaloriskin. Tästä syystä paljon sähköä kuluttavat kodin laitteet, kuten uuni, on liitetty suoraan sähkötauluun. Sähköauton latauksen ei pitäisi olla tästä poikkeus, vaan säännöllisen latauksen on syytä tapahtua suoraan sähkötauluun liitetyn latauslaitteen kautta.

Tämän takia omakotitaloon kannattaa asennuttaa kunnollinen latauspiste, joka on tehokas, kätevä ja turvallinen. Pienenä mainoksena tässä välissä mainittakoon, että tilatessasi Taloturvalta aurinkosähköjärjestelmän omakotitaloon, voidaan urakkaan sisällyttää myös sähköauton latauspisteen asennus. Eli jos aurinkopaneelit kiinnostavat, kannattaa tutustua tarjoamaamme aurinkosähkökartoitukseen.

Kun latausasiat on kodissa kunnossa, sähköautoilu on mukavaa, sillä auto on joka aamu täyteen ladattu ja valmiina lähtöön. Jos kuitenkin ajat pitkiä matkoja tai haluat ajoittain hyödyntää joistakin paikoista saatavaa maksutonta latausta, tulevat teiden varsilla olevat latauspisteet olemaan myös osa arkeasi. Latauspisteet käytännössä mahdollistavat ajamisen minne tahansa Suomeen ja jopa pidemmälle. Kun auto on latauksessa, voi sillä välin käydä esimerkiksi ostoksilla tai syömässä. Shoppailun ei kuitenkaan tarvitse kestää useita tunteja, vaan hyvin monesta sähköautosta löytyvän pikalatauksen ansiosta akku on ladattu 80 prosenttiin 15-45 minuutissa. Latauspisteitä löytyy Suomesta runsaasti Lappia lukuun ottamatta. Tästä huolimatta pitkät matkat vaativat aina hieman suunnitelmallisuutta, mutta sama oikeastaan pätee myös “tavallisiin” autoihin.

Sähköauton toimintamatka: pitkälle ollaan päästy, mutta vaihtelua on

Toimintamatka, eli se etäisyys, jonka sähköauto voi kulkea yhdellä latauksella, vaihtelee paljon eri automallien välillä. Toimintamatka on kasvanut sähköautoissa hurjasti viime vuosikymmenen aikana ja se on yksi tärkeimmistä asioista, mitä kannattaa pitää silmällä itselleen sopivaa autoa valitessa. Edullisissa malleissa toimintamatka on tällä hetkellä 300 kilometrin paikkeilla, kun taas arvokkaimmat automallit ylittävät 500 kilometrin haamurajan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että budjetti voi määrätä sähköauton sopivuuden omakotiasujalle. Huippumalleilla voi ajaa vaikka Helsingistä Ouluun, mutta edullisilla sähköautoilla ajettaessa saattaa 100 kilometrin työmatka aiheuttaa jännitystä, jos yhdestä latauksesta pitää riittää sähköä molempiin suuntiin. Pitää ottaa myös huomioon, että akun vanhentuessa toimintamatka lyhenee hiljalleen. Tämä vaikutus ei kuitenkaan yleensä ole radikaali – akun kapasiteetti pienenee pari prosenttia vuodessa.

Suomessa oman mausteensa tuovat pakkaset, jotka voivat voimakkaasti lyhentää toimintamatkaa. Pakkasten vaikutuksesta ajomatka voi lyhentyä jopa puoleen tavallisesta. Kuitenkin tavallisesti pakkasten vaikutus jää paljon pienemmäksi mm. moniin sähköautomalleihin kuuluvan esilämmityksen ansiosta. Kovien pakkasten voi kuitenkin odottaa syövän toimintamatkasta noin neljäsosan. Käytännön vaikutus arkiseen ajoon vaihtelee luonnollisesti sen mukaan kuinka etelässä tai pohjoisessa asustellaan. Kuitenkin sitä, että sähköauto ei käynnistyisi ollenkaan pakkasilla, on turha pelätä, sillä kyseinen riski on suurempi polttomoottorisilla autoilla.

Sähköautoilun hinta: edullisempi kuin miltä aluksi vaikuttaa

Sähköautojen hinnat, niin kuin autojen hinnat yleisestikin, vaihtelevat paljon. Halvimmat käytetyt sähköautot maksavat muutamia tuhansia ja esimerkiksi Teslan arvokkaimpien mallien hinnat ylittävät 100 000 euroa. Voidaan kuitenkin sanoa, että sähköautot ovat keskimäärin muita autoja kalliimpia. Sähköautojen käyttökustannukset ovat tosin huomattavasti matalampia polttomoottorisiin autoihin verrattuna. Sähkö on halvempaa kuin polttoaine, ja sähköauton huoltaminen on myös halvempaa. Näin syntyy ilmiö, jossa sähköauton hankinta on kallista aluksi, mutta tietyn käyttöajan jälkeen kokonaiskustannukset ovat pienempiä muihin autoihin verrattuna. Tutkimusten mukaan sähköauton kokonaiskustannukset voivat alittaa polttomoottoriset ajoneuvojen kustannukset jo viidessä vuodessa. Sähköauton valinta voidaan siis nähdä investointina.

Jättiharppaus tulevaisuuteen?

Uskallamme väittää, että sähköauto sopii jo nyt useimmille omakotiasujille ja on vain ajan kysymys, kunnes se sopii kaikille. Tiesitkö, että sähköauto ja aurinkopaneelit ovat kuin luotuja toisilleen? Jos olet kiinnostunut myös aurinkosähköstä, kannattaa kysellä tarjousta Taloturvan aurinkosähköjärjestelmästä, sillä voimme asentaa aurinkopaneelien ohessa myös laadukkaan latauspisteen nykyiselle tai tulevalle sähköautolle. Aloita matka tulevaisuuteen varaamalla maksuton aurinkosähkökartoitus, jossa asiantuntija selvittää talosi sopivuuden aurinkosähkön tuottamiseen ja laskee juuri sinulle räätälöidyn tarjouksen aurinkosähköjärjestelmästä.

Tutustu ja varaa aurinkosähkökartoitus